AdBlue – czym tak naprawdę jest?

AdBlue – czym tak naprawdę jest?

Każdy kierowca ciężarówki już od dłuższego czasu jest zaznajomiony z pojęciem AdBlue. Unijne regulacje w sprawie emisji szkodliwych spalin, które emitują silniki Diesla sprawiły, że także kierowcy samochodów osobowych muszą wiedzieć czym jest Adblue i w jakim celu się go stosuje. Dziś postaramy się odpowiedzieć na podstawowe pytania związane z tą substancją.

 

Czym jest AdBlue?

 

Przede wszystkim należy zaznaczyć, że AdBlue to nazwa, która jest znakiem towarowym stworzonym przez organizację Verband der Automobilindustrie, inaczej zwaną VDA. Wiele osób, niezależnie od tego czy są związani z motoryzacją czy też nie, słyszało o środku AdBlue, ale nie bardzo wie czym to tak naprawdę jest i do czego służy. Już wyjaśniamy. Najprościej mówiąc, jest to 32,5% roztwór mocznika charakteryzujący się wysoką czystością. Wykorzystywany jest w przemyśle motoryzacyjnym. Czas odpowiedzieć sobie na pytanie, do czego służy ten roztwór.

 

AdBlue odpowiada za bardzo ważne zadanie w samochodach, mianowicie rozkłada niebezpieczne dla środowiska tlenki azotu. Cały proces zachodzi w katalizatorze SCR i wygląda następująco: AdBlue pod wysokim ciśnieniem jest kierowany na spaliny znajdujące się katalizatorze, a tam dochodzi do rozłożenia niebezpiecznych tlenków na cząsteczki azotu i wody.

 

Podczas stosowania AdBlue nie musimy się obawiać o własne zdrowie, ponieważ roztwór ten jest bezpieczny i przyjazny dla środowiska. Jego produkcja opiera się o normy ISO 22241. Produkt ten jest w pełni bezpieczny dla człowieka – nie jest wybuchowy, palny ani szkodliwy.

 

Zużycie tego roztworu jest niewielkie. Jest to jedynie 4-5% ilości zużytego oleju napędowego, w zależności od rodzaju silnika.

 

AdBlue, a normy Unii Europejskiej

 

Środek AdBlue znalazł swoje zastosowanie w związku z rosnącym problemem dużej emisji spalin przez samochody wyposażone w silniki Diesla. Postanowienia Unii Europejskiej z czasem były coraz bardziej radykalne. Od 1 października 2006 roku samochody ciężarowe o wadze 3,5 tony były zobowiązane do redukcji szkodliwych spalin według normy EURO4. W październiku 2009 roku te same samochody musiały się już dostosować do EURO5. Następnie postanowiono, że od 1 września 2014 wszystkie samochody mające wbudowany silnik Diesla mają obowiązek stosowania się do normy EURO6. Dopuszczalna emisja szkodliwych tlenków azotu według tej normy to 80mg/km.

 

Przechowywanie

 

AdBlue jest dość korozyjnym środkiem, w związku z czym do jego przechowywania i dystrybucji należy używać specjalnych pojemników, pomp czy pistoletów. Należy także pamiętać, że środek ten krystalizuje się w temperaturze –11,5 °C. Pomimo tego, że proces ten jest odwracalny, to AdBlue po krystalizacji nie nadaje się do dalszego użycia. Kryształki mogą zatykać instalację  i są trudne do rozpuszczenia, jeśli osiądą na dnie zbiornika.

 

Normy wprowadzone przez Unię Europejską sprawiły, że większość kierowców musi mieć świadomość tego, w jakim celu wykorzystuje się AdBlue. Należy pamiętać o regularnej wymianie płynu, ponieważ dzięki temu wpływamy pozytywnie na środowisko.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *